Politický triller Únos prichádza do kín, herci cítia chvenie: Dotýkame sa silnej témy!

Premiéra filmu Únos
02.03.2017Novinky v kináchV stredu večer uviedli v jednom z bratislavských multiplexov v slávnostnej premiére celovečerný triler Únos inšpirovaný udalosťami okolo kauzy zavlečenia Michala Kováča ml. v roku 1995 a jej dôsledkami. Podľa slov tvorcov film nie je dokumentom, ktorý by prinášal vernú rekonštrukciu vtedajších udalostí, iba sa od nich odráža.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Posledný deň prvého roku mladej Slovenskej republiky sa schyľuje ku koncu a všetci okrem Predsedu oslavujú. Predseda však nemá čo sláviť. Prezident, ktorému vyšliapal chodník k funkcii, totiž odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra, a stane sa tak pre Predsedu nepohodlným. Ten sa napokon rozhodne využiť svoj vplyv, aby Prezidenta svojským spôsobom zastrašil - o niekoľko mesiacov organizovaná skupina za bieleho dňa zmláti Prezidentovho syna a zavlečie ho do zahraničia.

Mladý agent Tajnej služby Oskar to nevydrží a aby si očistil svedomie, prizná sa vyšetrovateľovi, že sa na príkaz svojich nadriadených na zavlečení zúčastnil. Tajní, ktorým šéfuje práve Predsedov obľúbený Chalanisko, si však podali ruku s mafiou. Oskar sa tak v strachu o svoj život s pomocou kamaráta Roba ukryje a zdanlivo sa po ňom zľahne zem. Robovo auto však o niekoľko mesiacov na to vybuchne a mladý chlapec, jediný kontakt na Oskara, v ňom zhorí zaživa. Jednotlivé dejové línie prepája postava novinárky Marty, ktorá sa v kolotoči nekalých udalostí snaží domôcť spravodlivosti pre seba, pre mŕtveho Roba a jeho mamu a v neposlednom rade i pre svojho zavraždeného brata.

Producent filmu Milan Stráňava o nakrútení snímky uvažoval už pred siedmimi rokmi. „Okrem toho, že film reflektuje politické udalosti na Slovensku z polovice 90. rokov, bola impulzom k jeho natočeniu aj kniha Dominika Dána Popol všetkých zarovná. Príbeh aj scenár za ten čas pozná veľa zmien. Urobili sme niekoľko zlých pokusov, ktoré nás od výslednej témy odvádzali, no tá posledná verzia je podľa mňa najbližšie k pravde a sme s ňou najspokojnejší,“ povedal Stráňava, ktorý na tvorbu scenára a réžiu filmu oslovil Marianu Čengel Solčanskú.

Tú zadanie podľa vlastných slov hneď zaujalo. Nebyť však toho, že ju osloví producent, vraj by sa do danej témy nepúšťala. „To, že ma nejaká téma nadchne, ešte nie je dôvod, aby o tom vznikol film - napriek tomu, že som vyštudovaná politologička, politické udalosti 90. rokov ma veľmi zaujímajú a o danej dobe som prečítala komplet všetko, čo vyšlo a videla som všetko, čo bolo nakrútené, sama by som nikdy neuvažovala o tom, že by som si túto tému vzala za svoju a iniciovala vznik takéhoto filmu. Musela som dostať producentské zadanie,“ priznala Čengel Solčanská v rozhovore. „Téma je to však veľmi pútavá a som zvedavá, aký ohlas bude mať u divákov. Časť z nich bude podľa mňa zvedavá na samotný žáner, ale časť si pôjde tento film pozrieť práve preto, že v ňom bude hľadať pojítka s reálnymi dejinami,“ poznamenala režisérka.

V úlohe Marty sa v trileri predstavila Rebeka Poláková. Popri mladej herečke sa v snímke objavilo i mnoho známych tvárí, medzi nimi napríklad Ján Greššo, Juraj Hrčka, Maroš Kramár, Ady Hajdu, Milan Ondrík, Dano Heriban, Tomáš Hanák či Eva Pavlíková. Okrem nich si vo filme zahrali aj Ingrid Timková, Gabriela Dolná, Katarína Kolajová, Milan Mikulčík, Marko Igonda, Jakub Rybárik a tiež mladí herci David Hartl či Vladislav Plevčík.

„Herci boli skvelí a na pľace to fungovalo výborne. Ja mám veľmi rada svojich hercov, oni to asi cítia, a keď mám nejakého herca rada, tak vždy hľadám, do čoho by som ho obsadila. Hlavne to musia byť kvalitní ľudia a musím im veriť, že spravia to, čo od nich chcem. Obsadzovala som ich teda nie len typovo, ale hlavne na základe ich talentu. V Únose mal mať svoju postavu aj Ivan Palúch, preto ma tak zaskočila správa o jeho smrti a obsadila som aj nových mladých hercov, ktorých som videla buď v divadle alebo v iných filmoch a páčilo sa mi, ako tam hrali. Týmto ďakujem napríklad Petrovi Bebjakovi, že obsadil do Čističa Rebeku. Na tom filme som si overila, že je úžasná herečka,“ uviedla Čengel Solčanská, ktorá vraj na nakrúcanie spomína nielen s dávkou nostalgie, ale miestami i s prevráteným žalúdkom. 

„Nikdy nezabudnem na ten okamih, keď sme donakrúcali. Ten si zapamätám navždy, tú úľavu. A nezabudnem ani na tie príšerné chvíle, keď sme točili smrť. Na to ja nie som stavaná a bolo pre mňa strašné vedieť, že dnes budeme točiť rozprsknutý mozog na kapote auta. Len som ráno dala pusu trojročnej dcére a odišla som do toho odporného prostredia,“ zasmiala sa režisérka. O hudbu pre film sa postaral Vlado Martinka. Ústrednú pieseň Pravda je len jedna nahral rapper Kali, pričom hudobne singel zastrešil producent Peter Pann. Film Únos, ktorý vznikol za finančnej podpory Audiovizuálneho fondu a RTVS, môžu diváci a diváčky vidieť na plátnach slovenských kín od štvrtka 2. marca.

Herci zo snímky Únos sú vďační za otvorenie silnej témy

Predstavitelia ústredných postáv z celovečerného trileru Únos sa zhodli, že film operuje so silnou témou, ktorá sa dotýka mnohých Slovákov a má tak potenciál v tunajšej spoločnosti rozvíriť vlnu diskusií. Snímka inšpirovaná únosom Michala Kováča ml. a nasledujúcimi udalosťami, ktorých negatívne dopady sú v dnešnej dobe stále zrejmé a dodnes vrhajú tieň na každodenné životy Slovákov, v pätici hercov vzbudila veľký záujem a nadšenie.

Napriek tomu, že ide o fikciu, herci priznali, že sa pri nakrúcaní odrazili od reálnych osôb. „Moja postava sa volá napríklad Chalanisko. Keď sa ma ľudia pýtajú, či to je ten konkrétny človek, ktorý má v názve priezviska L a X, tak áno, je to on, a keď chcete vedieť, či by som bol rád, keby si to ten človek pozrel, tak vravím opäť áno - určite bude spokojný, že to hrá taký sympatický herec,“ zasmial sa počas tlačovej konferencie k filmu Milan Ondrík.

Známy rodák z Dolného Kubína vraj cíti za snímku veľkú zodpovednosť. „Cítim trošku chvenie, pretože mám pocit, že sa týmto filmom niečoho dotýkame. Že sa dotýkame aj nebezpečných vecí a vecí, o ktorých treba hovoriť a vecí podstatných. Podľa mňa sme Slováci nepoučiteľní a len dúfam, že o pár rokov nebudú naše deti točiť film o tom, ako vznikla zas nejaká strana, ktorá sa dostane do doby vojny. O takýchto veciach podľa mňa treba hovoriť, treba ich pripomínať a dvíhať varovný prst trebárs aj prostredníctvom príležitosti, akou je film. Bol by som síce veľmi naivný, keby som si myslel, že tento film zmení Slovensko, ale možno sa niekto aspoň zamyslí,“ poznamenal Ondrík.

Kolegov názor zdieľa i Dano Heriban, ktorý si v snímke zahral šéfa slovenskej mafie. „Ja mám v hlave množstvo vecí, ktoré by som chcel povedať. S Milanom sme kolegovia a v divadle rozoberáme tieto veci takmer denne, lebo sa nás to dotýka. Obaja máme deti, takže sa na jednej strane bojíme, aby sme nejakým spôsobom zostali činní a bez následkov, no na strane druhej cítime istú potrebu o týchto veciach, ktoré sa dejú v našej spoločnosti, vypovedať. Ide tu z môjho pohľadu o dlhodobú amnéziu, ktorá siaha až do čias druhej svetovej vojny. Mnohé zločiny od tej doby neboli potrestané a práve preto sme stále tam, kde sme. V tej krásnej budove vedľa hradu sedí bohužiaľ mnoho ľudí, ktorí sa cítia byť ohromní a práve preto, že nedošlo nikdy k ich naozajstnému potrestaniu, sme stále tam, kde sme a môže sa stále diať to, čo sa deje,“ uviedol Heriban.

Juraja Hrčku zas nadchlo, že sú v snímke ukázané autentické miesta. „Je to dobovka, sú to naozaj tie 90. roky. Je tam zachytené zmýšľanie politikov, grázlov, policajtov a ide tam predovšetkým o morálku, ktorá fungovala vtedy, funguje teraz a bude fungovať aj naďalej. Mladšie ročníky vďaka tomuto filmu možno pochopia, aké to tu bolo a že to tu bolo divoké a tí, čo si to pamätajú, si môžu zaspomínať a položiť si otázku, či to tu tak nie je stále, len v nejakom inom šate, zabalené do iného obalu... Ja som rád, že sa vďaka tomuto filmu opäť otvárajú tieto témy. Vyrastal som v Karlovej Vsi, kde má doteraz Róbert Remiáš taký kríž a pamätám si, ako som šiel ako 15-ročný do školy, keď ho tam práve stavali a boli tam tie autá, takže ja to mám na dennom poriadku a som rád, že tento film bude v prenesenom slova zmysle pripomienkou toho celého,“ uviedol 36-ročný Bratislavčan.

V snímke sa objavil aj Maroš Kramár, ktorý stvárnil Predsedu. „Predseda nie je veľká postava, nie je to film o ňom, ale o tej dobe a o tom, ako sa vyšetroval ten spomínaný únos. Predseda sa tam len párkrát objaví a to je ten boh, ktorý to celé možno ani nevymyslel, ale dal na to požehnanie. Režisérka ma do filmu vraj obsadila preto, že mám podľa nej podobnú charizmu ako on a že aj mňa ženy vraj milujú,“ zasmial sa herec. „Nerobili sme však dokument, ani sa na toho dotyčného vo filme nepodobám a nesnažil som sa ani používať jeho gestá, ani nič, len som sa pokúsil byť dobrým vodcom, to je všetko,“ priblížil Kramár, ktorý rovnako netají nadšenie zo vzniku snímky. „Ja som rád, že film vznikol a budem rád, keď aj k niečomu pomôže. Mal sa nakrúcať už dávno, ale vyskytli sa rôzne sily a tlaky na to, aby sa táto téma ani neotvárala. Som rád, že sa to podarilo a že sa na to našli peniaze. Myslím, že umelci a kultúra by mali nastavovať zrkadlo dobe, ktorú žijeme a mali by provokovať, takže ja na tom nevidím nič zlé. Viacero ľudí sa ma pýtalo, či sa nebojím o svoj život. Ja neviem, prečo by som sa mal báť, nechápem to vôbec,“ zasmial sa.

O život sa však v jednej chvíli počas nakrúcania bál jeho omnoho mladší herecký kolega David Hartl, ktorého Čengel Solčanská obsadila do úlohy Roba. „Bola to moja prvá skúsenosť s filmom. Videl som, že to nie je až také jednoduché, ako sa možno zdá a na vlastnej koži som si zažil aj najťažší natáčací deň, keď som horel v aute. Boli tam prítomní aj hasiči, kaskadéri a polícia, bolo zabezpečené úplne všetko, aby sa nám nič vážne nestalo. No bol to neopísateľný pocit. Keď sa na to teraz spätne pozriem, tak zisťujem, že sa mi naozaj nemohlo stať nič vážne, no keď som tú scénu šiel točiť, bol som zmierený s tým, že to môže dopadnúť hocijako, tak som sa predtým pre istotu rozlúčil s mojimi najbližšími...,“ opísal svoj strach Hartl. Ako však vzápätí dodal, počas nakrúcania zažil ešte silnejší moment. „Bola to chvíľa, keď som na natáčaní stretol mamu zosnulého Remiáša. Ešte teraz sa mi z toho pletie jazyk. To bolo naozaj silné,“ uzavrel. 

Na premiéru prišli aj politici, Kiska hovoril o smutnej pravde 

Premiéru prvého politického thrilleru v dejinách porevolučnej slovenskej kinematografie si pozrel aj prezident SR Andrej Kiska. Diváci si tak pozreli premiéru snímky spolu s viacerými osobnosťami politického a spoločenského života. "Je to nesmierne smutný film a najsmutnejšie na tom filme je, že sa zakladá na pravde," uviedol Kiska. Matke Róberta Remiáša prisľúbil, že bude bojovať za spravodlivosť. 


Mohlo by vás zaujímať: Prvý slovenský triler o únose Kováča ml. sprevádzali emócie: Sľub Kisku plačúcej matke Remiáša


Na slávnostnej premiére sa zúčastnili aj prezident SR Andrej Kiska, podpredsedníčka NR SR Lucia Ďuriš Nicholsonová, minister kultúry Marek Maďarič a minister dopravy Árpád Érsek. Minister kultúry Marek Maďarič označil Únos za silný a profesionálne veľmi dobre urobený politický thriller. "Kládol som si otázku, ako to môžu vnímať ľudia, ktorí nežili v tej dobe alebo napríklad zahraniční diváci. Ja ako človek, ktorý v tej dobe žil a veci, ktoré sú predlohou filmu vnímal, som sa neustále vnútri s tým konfrontoval," zhodnotil film s tým, že obsahoval aj scény, ktoré naňho pôsobili veľmi emotívne.

Zdroj: TASR  SITA  AMaj 

Foto: SITA, TASR, YouTube/Continental film, Video: YouTube/Continental Film, TA3

Tagy: premiéra Milan Ondrík Únos Maroš Kramár Dano Heriban Andrej Kiska

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov