Neustále doťahovačky a boje medzi tvorcami a cenzormi. Aj tak by sa dala popísať história kinematografie. Na jednej strane sa tvorcovia snažia presadzovať nové spôsoby vyjadrovania, na strane druhej kritici a cenzori chcú určiť hranicu toho, čo ešte je únosné. Máme tu však aj rebelov, ktorí filmy dotlačili až za hranice únosnosti. Ponúkame vám snímky, ktorých tvorcovia absolútne nedbali na útlocitných a konzervatívnych divákov.
Nymfomanka
Ak by ste mali vybrať súčasného režiséra, ktorý šokuje divákov ako nikto, bezpochyby by to bol dánsky provokatér Lars von Trier. Vo svojom poslednom režisérskom počine Nymfomanka neostal svojej povesti nič dlžný. Film rozdelený do dvoch častí beží dve hodiny avšetko sa točí okolo Zoe (Charlotte Gainsbourg) – žene závislej na sexe, ktorú si ksebe do bytu zavolá starý mládenec (Stellan Skarsgaard) po tom, čo ju na ulici počul šťavnato opisovať detaily zo svojho sexuálneho života. Je to vrchol majstrovo diela alebo iba štvorhodinový brak prepchatý sexom? Uznajte sami, vkaždom prípade však film vyvolal búrlivé reakcie.
Mučeníci
Film Mučeníci patrí do kategórie nových francúzskych extrémov amá aspoň povrchovú podobnosť sHostelom. Niekoľko rokov po tom, čo bola ako dieťa mučená na čudnom opustenom bitúnku, Anna Assaoui verí, že našla páchateľa apožiada priateľku Luciu, aby jej pomohla upratať neporiadok. Čo odlišuje Mučeníkov od podobných filmov sú vznešené ambície, ktoré nútia podivný kult vykonávať tortúry – ešte skôr, ako si ukoja svoje sadistické chúťky, sa považujú za súčasť tajomného spolku, ktorý hľadá osvietenie. Anna koniec koncov nie je považovaná za obeť ale za priekopníčku snovými pohľadmi na stav jedinca.
Antikrist
Niekoľko rokov pred tým ako Nymfomanka rozvírila rôzne debaty, Lars von Trier spolupracoval s Charlotte Gainsbourg na inom projekte, ktorí ľudí pobúril – Antichrist. Názov môže znieť tak, že ním chceli vyprovokovať hnev medzi náboženskými organizáciami – čo určite bol jeden zdôvodov- ale Von Trier sa snažil použiť film na preskúmanie hlbokých teologických problémov, samozrejme shororovým pozadím. Mrzačenie pohlavných orgánov bolo dostatočné na pobúrenie verejnosti bez ohľadu na náboženskú príslušnosť. Niekoľko ľudí vraj počas premietania na filmovom festivale vCannes odpadlo. Nie nadarmo je jedný, znajviac provokatívnych Trierových filmov.
Visitor Q
Film, ktorý otvára otázka: „Už ste to robili so svojím otcom?“ nepotrebuje rozsiahle vysvetľovanie, prečo sa dostal na tento zoznam. Visitor Q, režírovaný asi najradikálnejším akontroverzným režisérom dnešných čias pracujúcim vJaponsku Takashi Miike, sa zaradil medzi tie filmy, ktoré by si ľudia sproblémovým žalúdkom nemali pozrieť. Otváracia incestná scéna dcéry – prostitútky svlastným otcom posúva hranice, ktoré by vreálnom živote do takej miery posunul len totálny zvrhlík. Ato, že sa podivný cudzinec vyspí skaždým členom rodiny, by pre tých, čo sa už srežisérovými filmami stretli, nemalo byť prekvapenie. Aj keď film obsahuje aj vtipné scény, tie sú okamžite vystriedané podivným tichom, kedy už len čakáte, čo ešte môže Visitor Q vďalšej scéne na váš žalúdok hodiť.
Tarantino prekvapuje fanúšikov: Režisérsky mág chce ísť do dôchodku
Hounddog
Hviezdou drámy je Dakota Fanning ako problémové mladé dievča menom Lewellen žijúce vpäťdesiatych rokoch vAlabame, ktorej zmyslom života je hudba Elvisa Presleyho. Ide oznámy príbeh, takže ak vňom bolo nejaké klišé, režisérka Deborah Kampmeier ho vypátrala ahodila na obrazovku. Dakota Fanning je snáď jedinou záchranou filmu ajej výkon zachránil Hounddog pred upadnutím do úplného chaosu. Využitie mladého hereckého talentu do takéhoto filmu bolo ostro kritizované ana festivale vSundance dostal pomenovanie Film znásilnenia Dakoty Fanning.