Utorok19. marec 2024, meniny má Jozef, zajtra Víťazoslav

Ďalšia rana pre Zlaté glóbusy: Tom Cruise vrátil všetky ceny! Drsná kritika aj od hviezd Avengers

Zobraziť galériu (2)
(Zdroj: SITA/AP/Danny Lawson/PA)

Americký herec Tom Cruise vrátil svoje tri Zlaté glóbusy na protest proti tomu, že v štruktúrach Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov (HFPA), ktorá tieto filmové ocenenia každoročne udeľuje, nie je dostatočné zastúpenie etnických menšín.

Informovala o tom v utorok stanica BBC. Jeho krok prichádza po tom, ako k tejto kritike pristúpilo viacero ďalších celebrít a organizácií. Americká televízna sieť NBC, ktorá slávnostné odovzdávanie Zlatých glóbusov vysielala od roku 1996, vyhlásila, že na budúci rok tak z rovnakého dôvodu nespraví. Stanica chce podľa vlastného vyjadrenia vidieť "zmysluplnú reformu" zo strany HFPA.

Mohlo by vás zaujímať: Škandály pokračujú! Televízia si povedala dosť: Ďalšie slávnostné odovzdávanie neodvysiela

Cruise vrátil tri glóbusy

Zlaté glóbusy sú po Oscaroch druhou najprestížnejšou filmovou hollywoodskou cenou. Cruise získal Zlatý glóbus za stvárnenie úloh vo filmoch Narodený 4. júla (1989), Jerry Maguire (1996) a Magnólia (1999). HFPA v apríli vylúčila svojho bývalého predsedu Philipa Berka pre rasistický e-mail o hnutí Black Lives Matter (BLM), ktorý zdieľal. Berk bol členom Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov 44 rokov a predsedal jej osem rokov.

Ku kritikom sa pridala aj známa herečka

Ku kritikom sa na konci minulého týždňa pridala tiež herečka Scarlett Johanssonová, ktorá vyzvala na bojkot cien do doby, než asociácia prijme zásadné reformy. "Od hercov propagujúcich film sa očakáva účasť na udeľovaní cien aj účasť na tlačových konferenciách," uviedla vo vyhlásení pre magazín Variety. Uviedla tiež, že v minulosti čelila od niektorých členov HFPA "rodovým otázkam a poznámkam", ktoré podľa nej hraničili so sexuálnym obťažovaním.

Ďalšia rana pre Zlaté
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: SITA/AP/Jae C. Hong)

"V minulosti to často znamenalo čeliť sexistickým otázkam a poznámkam určitých členov HFPA, ktoré hraničili so sexuálnym obťažovaním. Je to presne dôvod, prečo som mnoho rokov odmietala zúčastňovať sa na ich konferenciách. HFPA je organizácia, ktorá bola legitimovaná ľudmi ako Harvey Weinstein, aby zhromaždili sily na uznanie akadémie a priemysel ho nasledoval. Pokiaľ v organizácii neprebehne zásadná reforma, domnievam sa, že je čas, aby sme ustúpili od HFPA a zamerali sa na dôležitosť a jednotu v rámci našich odborov a priemyslu ako celku," uviedla herečka.

Ku kritike sa pripojil aj herec Mark Ruffalo, ktorý si s Johansson zahral v Avengers. Podľa neho sú reformy HFPA sú "odrádzajúce". "Teraz je čas vystúpiť a napraviť krivdy z minulosti," uviedol. "Úprimne, ako čerstvý víťaz Zlatého glóbusu nemôžem byť hrdý alebo šťastný z toho, že som držiteľom tohto ocenenia," povedal.

Reformy mali nastať už dávno

Na podujatiach, ktoré sú spojené s HFPA, odmietajú spolupracovať aj spoločnosti WarnerMedia, Netflix a Amazon Studios. HFPA, ktorej členovia hlasujú o víťazoch Zlatých glóbusov, už niekoľko mesiacov čelí kritike prameniacej z článku uverejneného vo februári v denníku Los Angeles Times. V ňom sa píše, že asociácia už 20 rokov nemá vo svojich radoch žiadneho člena čiernej pleti.

HFPA medzitým zverejnila harmonogram reforiem a uviedla, že plánuje uskutočniť "transformačné zmeny čo najrýchlejšie a čo najrozumnejšie", pričom priznala, že "systémovú reformu mala zrealizovať už dávno". Tieto plány počítajú s rozšírením členskej základne HFPA s dôrazom na prijatie členov tmavej pleti a najatie si poradcov pre etnickú a rasovú rôznorodosť. HFPA sľúbila, že počet jej členov sa v nasledujúcich 18 mesiacoch zvýši o 50 percent.

Asociácia tiež naznačila, že zverejnením zoznamu členov a prijatím novinárov, ktorí pôsobia po celých Spojených štátoch a nie iba v Kalifornii, chce zmierniť svoju "tajuplnosť", ako aj prísne podmienky prijímania. HFPA tvorí približne 90 medzinárodných novinárov združených v Los Angeles.

Viac o téme: Mark RuffaloTom CruiseZlatý Glóbus
Nahlásiť chybu