Nový film Revolution+1, ktorý sa inšpiroval príbehom údajného útočníka na bývalého premiéra Šinzóa Abeho, vydržal v japonských kinách len pár dní. Proti snímke sa zdvihla vlna nevôle na japonských sociálnych sieťach. Užívatelia protestovali nielen proti námetu filmu, ale aj proti režisérovi Masaovi Adačimu, ktorý bol v minulosti členom krajne ľavicovej teroristickej organizácie Japonská červená armáda. Snímka v ázijskej krajine znovu otvorila otázku, kam ďaleko môže podľa divákov zájsť umelecká tvorba, poznamenala dnes stanica RFI.
Film sa otvorene inšpiruje príbehom štyridsaťjedenročného Tecuji Jamagamiho, ktorý podľa polície v júli strelnou zbraňou zabil bývalého premiéra Šinzóa Abeho. Muž vypovedal, že tak urobil, pretože sa domnieval, že Abe je súčasťou Cirkvi zjednotenia. Tej matka údajného útočníka darovala vysoké peňažné obnosy, čím ale spôsobila vážne finančné problémy synovi a celej rodine. "Zaujímalo ma pochopiť, ako sa stalo, že záležitosti došli až do takého extrému," tvrdí režisér, ktorý patrí medzi popredných japonských experimentálnych filmárov.
Snímka ale vyvolala prudké reakcie na internete, kde sa k nemu negatívne vyjadrili milióny používateľov. Japoncom nevadil len námet, ale aj osobnosť režiséra. Adači býval členom Japonskej červenej armády, ktorá v 70. a 80. rokoch páchala v krajine atentáty. "Terorista, ktorý oslavuje teroristu - aj umelecká tvorba by mala mať nejaké hranice," znel podľa RFI jeden z komentárov.
Adachi Masao discusses REVOLUTION + 1 at Shinjuku Loft. Dry treatment of the assassination and good production values. Definitely worth seeing. #足立正生 #映画 pic.twitter.com/qhsPYxoTgm
— M. Downing Roberts (@edge_city) September 26, 2022
Vlna nevôle bola taká silná, že japonské kiná z obavy z incidentov stiahli po troch dňoch film z ponuky, popísala situáciu RFI. Podľa nej kina dostávala tisíce nesúhlasných telefonátov a e-mailov. Film mal premiéru 27. septembra, v deň štátneho pohrebu zavraždeného politika.
V Japonsku nie je vzácne, že filmári čelia kritike, že sa vo svojej tvorbe pustili "príliš ďaleko". V krajine síce nefunguje cenzúra, niektoré snímky, ktoré by mohlo domáce publikum vnímať kontroverzne, ale mali veľké problémy nájsť distribútora. Bojkotu distribútorov i divákov v minulosti čelili napríklad niektoré dokumentárne filmy o japonských vojnových zločinoch počas druhej svetovej vojny či Oscarom ocenený dokumentárny film Zátoka o nadmernom love delfínov.