Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Od baníka k ministrovi kultúry! Kňažko si zahral aj masového vraha: Kritika za spojenectvo s Mečiarom

Zobraziť galériu (5)
(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

Slovenský herec Milan Kňažko, narodený 28. augusta 1945, sa už roky pohybuje medzi umením a politikou. Na prelome tisícročí viedol ministerstvo kultúry v prvej vláde Mikuláša Dzurindu a niekoľko rokov riadil slovenskú komerčnú televíziu JOJ. Pred šiestimi rokmi sa pokúsil o politický comeback, keď kandidoval na prezidenta.

Kňažka ako herca si starší diváci pamätajú najviac ako predstaviteľa hlavnej úlohy vo filme Dobré holuby sa vracajú, mladší zase čoby masového vraha zo snímky Normal. Populárnym sa Kňažko stal počas 70. a 80. rokov vďaka svojim filmovým, televíznym a divadelným rolám. Účinkoval okrem iného v snímkach Ring voľný, Zánik samoty Berhof alebo Posledný motýľ.

Skúsil aj prácu baníka

Než sa rodákovi z Horných Plachtiniec podarilo dostať na Vysokú školu múzických umení v Bratislave, robil kulisára a dokonca si skúsil aj prácu baníka. Hereckú fakultu dokončil v roku 1968, potom dva roky pokračoval vo francúzskom Nancy. Po návrate sa stal členom bratislavského Divadla na korze, ktoré sa neskôr začlenilo do Novej scény. V polovici 80. rokov nastúpil do angažmán v Slovenskom národnom divadle, kde zostal do roku 1990.

TASR/Peter Brenkus
Zobraziť galériu (5)
TASR/Peter Brenkus  (Zdroj: TASR/Peter Brenkus)

Titul vrátil na protest proti šikanovaniu

Jeho najvýraznejšou rolou bol alkoholik Miloš Lexa v snímke režiséra Dušana Kleina Dobré holuby sa vracajú. Za svoje herecké výkony obdržal Kňažko titul zaslúžilý umelec, ktorý ale v októbri 1989 vrátil na protest proti šikanovaniu, ktorému bol vystavený sko signatár petície Niekoľko viet a výzvy na prepustenie politických väzňov.

Po 17. novembri 1989 sa Kňažko ocitol v centre politického diania na Slovensku. Patril k spoluzakladaťelom hnutia Verejnosť proti násiliu (VPN). Po zvolení Václava Havla za prezidenta bol Kňažko jeho poradcom, odišiel už v júni 1990, kedy sa začal spor o názov štátu. Potom pôsobil ako poslanec VPN vo Federálnom zhromaždení a minister medzinárodných vzťahov emancipujúcej sa Slovenskej republiky.

TASR/Ivan Majerský
Zobraziť galériu (5)
TASR/Ivan Majerský  (Zdroj: TASR/Ivan Majerský)

Spojenectvo s Mečiarom

Na začiatku roka 1991 sa Kňažko v mocenskom boji vnútri VPN postavil na stranu kontroverzného Vladimíra Mečiara, po ktorého boku stál aj pri vytvorení Hnutia za demokratické Slovensko (HZDS). Spojenectvo s autoritárskym premiérom, ktoré mu býva dodnes vyčítané, sa definitívne rozpadlo na jar 1993, kedy bol Kňažko odvolaný z funkcie ministra zahraničia. Ako radový poslanec sa v nasledujúcich rokoch podieľal na vzniku niekoľkých nových politických subjektov.

TASR/Miroslava Cibulková
Zobraziť galériu (5)
TASR/Miroslava Cibulková  (Zdroj: TASR/Miroslava Cibulková)

Voličská podpora Kňažka v prvom kole prezidentských volieb v roku 2014 stačila iba na štvrté miesto. Získanú popularitu sa onedlho potom pokúsil zúročiť aj vo voľbe primátora Bratislavy, tiež bez úspechu. Herec a politík je tretíkrát ženatý a má tri deti. Medzi jeho najväčšie koníčky patrí golf. V novembri 2002 sa dokonca nechal počuť, že sa chce stať slovenským reprezentantom v tejto hre.

TASR/Peter Brenkus
Zobraziť galériu (5)

Viac o téme: Milan KňažkoNormal