Polednice, hviezda vo vianočnej rozprávke, milenka Jozefa Gabčíka, Olga Havlová a najnovšie Božena Němcová. To sú niektoré podoby herečky Anny Geislerovej, ktoré stvárnila v posledných rokoch. Držiteľka piatich Českých levov má talent, pôvab, charizmu i osobitosť, a vďaka tomu na konte pekný rad rolí. Typické sú pre ňu silné a často vzdorovité ženy, ktoré sa neboja bojovať pre svoje ideály. V štyridsaťpäťke, ktoré oslávi v sobotu, má za sebou aj skúsenosti zo zahraničných produkcií a sama tiež píše a navrhuje odevné kolekcie.
"Aňa je podivuhodná bytosť, ktorá v sebe zahŕňa celé zástupy žien ... Môže sa ľahko premeniť z jednej polohy do druhej a vždy je to pravdivé, pretože toho nedocieľuje technicky," hovoril o jej schopnosti vcítiť so režisér Saša Gedeon. Skrýva v sebe veľa kontrastov, od nevinného dievčatka až po vypočítavú mrchu, chladnú femme fatale: "Väčšinou hrám baby, čo si so životom tak trochu zahrávajú," hovorí k tomu sama.
Dve veľké ženské osobnosti, Oľgu Havlovú a B. Němcovú, nakrúcala Geislerová súčasne: "Olga si svoje vnútro pred svetom chránila, Božena sa svetu otvorila. Spája ma s nimi túžba po slobode," prezradila v rozhovore. "Hubatá" a rázna manželka prvého českého porevolučného prezidenta, rovnako ako vášnivá a slobodomyseľná česká spisovateľka, pôsobí v jej podaní uveriteľne. A v rozhovore o natáčaní televíznej minisérie o Božene Němcovej, ktorá vzbudila rozruch svojím odvážnym poňatím, odpovedala Geislerová na otázku "Čo je viac? Túžba alebo naplnenie?" jednoznačne - túžba!
Talent na herectvo zdedila po babičke
Krehká no výrazná rusovláska prišla na svet 17. apríla 1976 v Prahe do rodiny akademickej výtvarníčky a japanológa. Talent na herectvo zdedila po babičke z otcovej strany, ktorou bola herečka Růzena Lyseková. Vyrastala spolu so svojimi sestrami, výtvarníčkou Lelou Geislerovou a herečkou Ester Geislerovou. "Už ako malá som robila dabing a za honoráre kupovala darčeky. Za komparz vo filme Dobří holuby se vracají som zarobila 108 korún, čo stačilo pre všetkých," spomínala raz.
V trinástich sa objavila na plátne v dnes už pozabudnutej horkastej komédii scenáristov Jana Hřebejku a Petra Jarchovského Pějme píseň dohola. Nasledoval pokus o modeling v Miláne a konkurz na filmový debut Filipa Renča Requiem pro panenku, kam išla pôvodne ako doprovod kamarátky. Rolu chovanky Mariky Fárovej v dramatickom thrilleri podľa skutočnej udalosti nakoniec dostala sama. Jej výkon zaujal a priniesol jej všeobecnú známosť.
A tiež ďalšie role. Napríklad v dnes už kultovej letnej road movie Jana Svěráka Jízda (1994), kde bezprostredné, provokatívne dievča Anna spoločne s Radkom Pastrňákom a Jakubom Špalkom vytiahnu kľúčik od zapaľovania a rozbehnuté auto nechajú vyletieť z cesty do strniska. Bola z toho nominácie na Českého leva.
Víťazstvá cien Český lev
Toho prvého skutočne dostala za rolu ďalšieho dievčaťa Anny v citlivej romantickej komédii Sašu Gedeona z roku 1999 pod názvom Návrat Idiota, inšpirovanú postavou kniežaťa Myškina v románe Idiot od FM Dostojevského, kde sa objavila spolu s Pavlom Liškom.
Ďalší lev k nej putoval za už "dospelú" Elišku v Želary (2003) režiséra Ondreja Trojana, pôsobivej vojnovej dráme podľa románu Kvety Legátovej. Tento film rozpráva o zvláštnom vzťahu - zo strachu, obáv a nedôvery, dokonca aj z odporu vyrastenej silnej osudovej láske Elišky k Jožovi, a súčasne je rozprávaním o nádhernom kuse zeme, kde sa všetko odvíja v súlade s prírodou a jej často krutými, pravekými zákonmi, ktorým sa človek musí prispôsobiť a ctiť ich.
Na Oscara Želary nedosiahli, ale z Berlína si Aňa priviezla cenu Shooting Star 2004 upozorňujúca na nové európske talenty. A tretieho leva dostala za podľa nej "super-sobeckonemožnú matku," duševne chorých Dášu z filmu Štěstí režiséra Bohdana Slámu. "Išla som naozaj nakuknúť do Bohnic na oddelenie, ako sa ľudia s takouto chorobou správajú, ako hovoria a čo robia," priblížila prípravu na túto rolu.
Štvrtého leva jej priniesla Marcela Cmolíková z komédie režiséra Jana Hřebejka Kráska v nesnázích z roku 2006 na motívy básne od Roberta Gravesa, pojednávajúca o dileme lásky jednej ženy k dvom mužom. A piateho tiež film Jana Hřebejka Nevinnost (2011), kde sa objavila v dvojroli s Annou Kameníkovou, vtedy Linhartovou, rovnako ako najnovšie v už spomínanej minisérii Božena.
Trochu netradičný žáner predstavujp hlavné úlohy v horore Polednice, ktorú Geislerová stvárnila v roku 2016: "Páči sa mi spracovanie klasických vecí iným pohľadom. Preto mi prišlo zaujímavé pozrieť sa Polednici ako na určitú verziu krízy materstva, kedy máte pocit, že to jednoducho nezvládnete a kedy takáto situácia môže skončiť aj tragédiou," charakterizovala Geislerová príbeh, ktorého voľnou inšpiráciou bola známa Erbenova balada. S hororom mala už skúsenosti od Švankmajerových Šílených z roku 2005.
Úspech v zahraničí
Zo zahraničných produkcií Geislerovej vyniká snímka Anthropoid z roku 2016, kde sa objavila po boku britského herca Cilliana Murphyho. Denník New York Times vtedy označil jej výkon ako veľmi pôsobivý.
Tiež si zahrala v niekoľkých seriáloch, v nemeckom Lovci duchov a holandskom Hnedom zlate. Bola tiež partnerkou vtedy ešte málo známeho Antonia Banderasa v televíznom filme Mladý Mussolini (1993), kde si s ním strihla nielen obyčajnú konverazačnú scénu, ale aj erotické a intímne scény.
Ceny zbiera aj na literárnom poli
V roku 2016 vyhrala cenu Magnesia Litera za svoju knihu P.S. Obsahuje jej stĺpiky publikované v magazíne Elle. Vo svojich zápiskoch zachytáva všedný život a miestami odhaľuje prísne strážené súkromie. Mieša humor s melanchóliou, zamilovanie s rozchodmi a úprimnosť s potrebou nič neprezradiť. Vtipným štýlom sa často dotýka základných vecí, ako je rodina, láska alebo detstvo.
Spolu s Táňou Dykovou Geislerovou tiež organizovala dobročinné Vianočné bazáre a navrhla vlastné módne kolekcie v spolupráci s českou značkou Pietro Filipi. Má skúsenosti s produkciou: "Som skôr taký dohadzovač stretnutí. Už som naozaj nazbierala veľa kontaktov, aj v zahraničí, a tak pre mňa nie je problém niekam zavolať a niečo dohovoriť." A tiež hrá improvizačné divadlo s Martinom Zbrožkom - "nerobím klasické divadlo, pretože nemám rada, keď sa veci opakujú."
Anna Geislerová, ktorá sa v roku 2005 sa vydala za divadelného režiséra Zdeňka Janáčka, s ktorým má tri deti - Bruna, Stellu a Maxa, tiež hovorí, že vďaka herectvu "človek objaví nejaké nové priestory v sebe a vo svete".