Hlas včielky Maje a obľúbená slovenská herečka jubiluje: S jej rozhodnutím sa otec nikdy nezmieril

08.01.2022Herci a herečkySlovenská herečka Eva Večerová na divadelných doskách vytvorila rozmanité charaktery a všestranný talent jej umožnil uplatniť sa v klasickom aj v modernom repertoári. Účinkovala v takmer stovke televíznych filmov a seriálov, svoje miesto si našla tiež v dabingu. Hlas napríklad prepožičala známej kreslenej postavičke včielke Maji v rovnomennom rozprávkovom televíznom seriáli, čím si získala aj tých najmenších divákov. Herečka Eva Večerová sa v sobotu 8. januára dožila 70 rokov.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Eva Večerová sa narodila 8. januára 1952 v Bratislave. Herečkou chcela byť od detstva. Už v detskom veku sa stala členkou Detskej rozhlasovej dramatickej družiny. Vysokoškolské štúdiá započala na bábkarskej katedre Divadelnej fakulty Akadémie múzických umení v Prahe, no napokon štúdium herectva ukončila v roku 1975 na bratislavskej Vysokej škole múzických umení. Keď sa stala herečkou, jej otec sa z toho netešil a do konca života sa s tým nezmieril. Jeho prianím bolo, aby bola učiteľkou ako jej dve staršie nevlastné sestry, čo považoval za vhodné povolanie pre ženu.

V rokoch 1974-77 pôsobila v Štátnom divadle v Košiciach, kde sa na javisku predviedla tak v komediálnych ako i vážnych úlohách. Diváci ju tu mohli napríklad vidieť ako Dorinu v inscenácii Tartuffe (1975) či Hanku v slovenskej klasike, ktorú predstavuje Hájnikova žena (1976).

Kariéru ďalej rozvíjala v Divadle Nová scéna. Mnohým postavám, ktoré na bratislavskej scéne zosobnila, dodala hyperbolizáciu a pre účinný javiskový tvar sa nevyhla ani zámernej karikatúre ženských hrdiniek. Zahrala si Georgettu v komédii Škola žien (1981), ako Katarínka sa predstavila v divadelnom spracovaní diela Jánošík podľa Vivaldiho (1983), slobodomyseľnú a nebojácnu Varvaru stelesnila v ruskej dráme s názvom Búrka (1983) a zvodnú Maru zase v inscenácii Kára plná bolesti (1985).

Účinkovanie v Divadle Andreja Bagara

V Divadle Andreja Bagara Večerová pôsobila v rokoch 1996 až 2016. Na nitrianskej scéne zaujala v role neurotickej herečky Iriny Arkadinovej v netradičnom spracovaní hry Antona Pavloviča Čechova Čajka (1999), nechýbala ani v kultovom Shakespearovom príbehu zrady Macbeth (1999), kde si zahrala jednu z čarodejníc. Rovno troch úloh (Koketa, Matka, Speváčka) sa zhostila v inscenácii Hra snov (2000) a objavila sa aj v ďalšej Čechovovej hre Tri sestry (Anfusa, 2003).

V meste pod Zoborom účinkovala aj v mnohých muzikáloch, pod ktoré sa ako režisér podpísal Jozef Bednárik. Patria k nim Fidlikant na streche (Fruma-Sára, Rifka, 1998), Grék Zorba (Sofia, Život, 2001), Adam Šangala (Štefánia Pohánková, 2003), Muzikálový koktejl (2003), Kabaret (Fräulein Schneider, 2004) či Divotvorný hrniec (Šeherezáda, 2006). Večerová bola aj súčasťou muzikálov Báthoryčka (Ilona, 2000), Tisícročná včela (Valika, 2013) alebo Povolanie pápež (Zenóbia, 2016).

Poznáme ju aj z televíznych obrazoviek

Slovenská umelkyňa hrala v množstve filmov, televíznych inscenácií aj seriálov. Medzi známejšie patria Vianočné oblátky (1977), Jedenáste prikázanie (1977), Zhŕňajova nevesta (1978), Pustý dvor (1978), Dve frašky (1979), Popolvár najväčší na svete (1982), Alžbetin dvor (1986), Krajinka (2000).

Seriály, v ktorých sa objavila, boli napríklad Ako divé husi (2000), Mesto tieňov (2008), Búrlivé víno (2012) či Kolabs (2015). Venovala sa aj pedagogickej činnosti spočiatku na konzervatóriu v Topoľčanoch, neskôr vyučovala herectvo na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Šťastie v láske nemala, vydatá bola iba raz a to pár týždňov. 

Zdroj: TASR  telkac 

Foto: TASR/Henrich Mišovič

Tagy: Eva Večerová

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov