Každou dekádou zmenia váš pohľad na svet: Na tieto filmy musíte naozaj dozrieť!

09.05.2017ZaujímavostiFilm sa síce nemení, no dokážeme zmeniť pohľad na jednotlivé príbehy. V kinematografii totiž existujú snímky, ktoré vekom naberajú nové významy a ukazujú svet z inej perspektívy. S každou dekádou v nich nájdete niečo nové a s každou skúsenosťou ich pochopíte inak. Niektoré filmy totiž oceníte, niekedy aj pochopíte, až časom.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Trainspotting (1996)

Keďže sa nedávno do kín po dvadsiatich rokoch dostalo pokračovanie kultovej snímky Dannyho Boylea, diváci si opäť zaspomínali na začiatky štyroch svojských mladíkov. Film podľa knižnej predlohy Irwina Welsha sa dnes radí ku kultovým dielam zahraničnej kinematografie. Príbehom sprevádza divákov asociál Renton, ktorý sa snaží prostredníctvom svojej vlastnej malej revolúcie bojovať proti materiálnemu svetu. Napriek tomu je sám polapený v konzume, pretože sa oddáva drogám a svoju závislosť nekontroluje. Po tom, čo takmer umrel, chce svoj život zmeniť. Od radikálnej zmeny ho delí už len posledný kšeft, na ktorom majú všetci štyria poriadne zarobiť. Renton však zmení život nielen sebe, ale aj ostatným. Ukradne všetky peniaze a utečie. Epizodické rozprávanie vytvára zvláštnu mozaiku "stratenej" generácie. Trainspotting je sčasti dokument so sociálnou tematikou, ktorý radikálne inovuje čierny humor, dynamické scény a miestami naozaj absurdné situácie. Do kontrastu sa tu dostali tradičné hodnoty a obrátená morálka zanedbanej mládeže. Kultová provokácia má nadčasový charakter. Síce rokmi naberá iný nádych, no hodnota stále stúpa.

Boh masakru (2011)

Roman Polanski v tejto snímke riskoval. Film postavil na štyroch skvelých hercoch, čistom dialógu a jednej miestnosti. Vo filme sme svedkami kultivovaného rozhovoru medzi dvoma manželskými dvojicami. Dôvodom je spor ich synov, ktorý je potrebné vyriešiť. To, čo sa začalo ako neškodné vyrovnanie a ospravedlnenie, skončilo katastrofou. Doslova masakrom. Christoph Waltz, Jodie Foster, Kate Winslet a John C. Riley sa svojich úloh zhostili bravúrne a spolu s Polanského skvelo vystavanými dialógmi vytvorili situáciu, ktorá sa môže z banálneho rozhovoru vyvinúť do absolútne absurdnej drámy. Na povrch sa začnú dostávať všetky problémy a s ich deťmi to viac nemá nič spoločné.

Stratené v preklade (2003)

Režisérka a scenáristka snímky Sofia Coppola vytvorila smutnú milostnú komédiu, ktorá sa v očiach divákov vyvíja a odhaľuje skryté významy časom. Príbeh o vzťahu herca Boba (Bill Murray) a mladej nádejnej absolventky filozofie Charlotty (Scarlett Johansson) stavia do protikladu začiatok a koniec, nádej a zhasínajúcu hviezdu. Bob a Charlotte sa stretnú v hoteli v Tokiu. Obaja si pripadajú stratení, nerozumejú jazyku ani kultúre. Majú veľa času a trpia nespavosťou. Náhodné stretnutie a pár spoločne strávených dní im otvára dvere do neznámeho prostredia, v ktorom sa snažia prekonať samotu. Skutočná sila filmu spočíva v pokuse o preklenutie medzery medzi generáciami. "Všetci sme rovnakí" tu vôbec neplatí. Tento príbeh vám umožní byť tým, kým v skutočnosti ste. Žiť život niekoho iného sa nedá naveky. Ako hovorí Bob: "Čím skôr sa dozviete, kto ste a čo chcete, tým menej vecí vás dokáže rozrušiť."

Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004)

Život osamelého a nesmelého Joela sa od základov zmenil v momente, keď stretol temperamentnú Clementine. Prežili obrovskú a intenzívnu lásku. Všetko sa však zmenilo vo chvíli, keď sa Clementine rozhodla odísť a začať znovu bez Joela. Kate Winslet a Jim Carrey v psychologickej dráme ukážu, kam až môže zájsť snaha o prekonanie nešťastnej lásky. Vymazať si spomienky je naozaj razantný krok, no ak to odstráni bolesť, prečo nie? Príbeh siaha hlboko do vnútra každého z nás. Dotýka sa tých najväčších rán a opäť odomyká dvere do minulosti. Každým pozretím dokážete v tomto príbehu nájsť niečo iné. Režisér sa majstrovsky pohráva s časopriestorovou kontinuitou a prechádza jednotlivými vrstvami pamäti po pomyselnej čiare celého vzťahu.


Mohlo by vás zaujímať: Psychopatické skvosty na filmovom plátne: Vidieť ich raz nestačí!


Truman show (1998)

Na prvý pohľad jednoduchý príbeh o mužovi, na ktorom sa baví celá Amerika. Samozrejme, okrem neho. Truman Burbank (Jim Carrey) totiž až do svojej tridsiatky vôbec netuší, že jeho život je len obyčajná televízna šou. Žije vlastne vo filmových ateliéroch a od narodenia je hlavnou postavou v seriáli s celosvetovou popularitou. Film Petera Weira odhaľuje moc médií, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života. Skúma vzťah medzi skutočnosťou a jej mediálnym obrazom. Hranica medzi týmito dvoma "realitami" je totiž stále menej zreteľná a ľudia sa nechajú ľahko manipulovať a ovládať mediálnymi výstupmi. Weir sa inšpiroval rôznymi televíznymi reláciami a reality šou a vytvoril naozaj bizarný príbeh so satirickým podtónom.

Magnólia (1999)

Deväť príbehov prepojených do zaujímavej mozaiky na pozadí znalostí televíznej šou. Všetky príbehy sa odohrávajú v jednom meste počas jedného dňa na ulici Magnólia. Divné veci sa stávajú v reálnom živote a takisto sa prihodia aj deviatim hlavným hrdinom. Niekedy za to môže zhoda náhod, iní ľudia, ktorí prejdú vašim životom a robia omyly či páchajú zločiny, môžu za to dobré aj zlé skutky. Možno aj samotné nebesá hroziace apokalypsou, no pritom dávajúce nádej. Možnosť začať znovu. Pri Magnólii netreba veľa hovoriť, jedinou garanciou je, že si tento film určite nestačí pozrieť len raz. V rôznych životných etapách sa tvaruje priamo úmerne s vaším životom.

Všetko o mojej matke (1999)

Pedro Almodóvar, španielsky režisér, je známy komplikovanosťou svojich filmov. Väčšinou zachytáva ľudí na okraji spoločnosti, ktorí sú konfrontovaní s morálkou a existenčnými problémami. Snímka Všetko o mojej matke nie je výnimkou. Príbeh o matke, ktorá sa vydá po stopách svojej mladosti. Dôvodom je tragické úmrtie jej syna Estébana. Mal iba sedemnásť rokov a posledné riadky v jeho denníku patrili otcovi, ktorého nikdy nepoznal. Opustil ich skôr, než sa stihol o Manuelinom tehotenstve dozvedieť. Manuela sa na počesť svojho syna rozhodla bývalého partnera, dnes už transvestitu Lolu, nájsť a o synovi mu povedať. Príbeh o zložitých vzťahoch, ťažkých životných situáciách nabitý emóciami nie je určený pre každého, no zároveň zreje spolu s divákom.

Vanilkové nebo (2001)

Vanilkové nebo je príkladom americkej kinematografie inšpirovanej európskymi kolegami. Tom Cruise sa rozhodol spolu so svojou produkčnou partnerkou Paulou Wagnerovou dať španielskemu mysterióznemu thrilleru Otvor oči (1997) nový kabát. Po boku Toma Cruisa si úlohu Sofie zahrala Penélope Cruz rovnako, ako v španielskej verzii. Hlavnou postavou je mladý nakladateľ a sukničkár David Ames. Je krásny, charizmatický, plný elánu, peňazí má dostatok a učí sa poriadne si užívať život. Stále však má pocit, že mu niečo uniká. Stretne dievča svojich snov Sofiu, no vzápätí ju stratí. Napriek tomu, že je doslova stratég milostných pletiek, skĺbiť Sofiu s jeho súčasnou partnerkou Juliou (Cameron Diaz) sa mu nedarí. David však prežije ťažkú autonehodu a zraní si tvár. Nehoda spraví bodku za jeho vzťahom, no otvorí Davidovi novú životnú kapitolu, v ktorej už len ťažko rozozná skutočnosť.

Zdroj: AMaj 

Foto: koláž Telkáč, Video: YouTube

Tagy: Christoph Waltz Cameron Diaz Tom Cruise Ewan McGregor Jim Carrey Penélope Cruz Kate Winslet Trainspotting

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov