Klenot slovenskej kinematografie Boxer a smrť: Sloboda stojí život 40 priateľov!

Štefan Kvietik vo filme Boxer a smrť
07.11.2017ZaujímavostiSlovenský film, ktorý je úspešný až tak, že ho Američania nakrútia opäť so známym hercom? Nech sa páči, Boxer a smrť so Štefanom Kvietikom v hlavnej úlohe.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Väčšina mladej generácie (nielen) u nás nevyhľadáva staré filmy. Prečo je tomu tak? Jednoducho sú staré, efekty sú na smiech a dlhé "nudné" zábery ich nebavia. Žiaľ, dnes už platí, že do kina sa chodí len na to, aby človek vypol mozog a nemusel nad ničím rozmýšľať. Práve preto má štvrtý film o Transformeroch na konte 1,1 miliardy dolárov, zatiaľ čo unikátny a čoskoro kultový Blade Runner 2049 225 miliónov. Kedysi ale divák chcel pri vychádzaní z kina rozprávať a filozofovať s priateľmi nad tým, čo videli. A tu sa pomaly dostávame k "zlatej ére československej kinematografie", a teda do 60. rokov minulého storočia.

V tomto období bolo sfilmovaných nespočetné množstvo noviel a románov slovenských aj českých autorov, pojednávajúcich o vtedajších udalostiach a ľudských hodnotách (Drak sa vracia, Vtáčkovia, Siroty a blázni od Juraja Jakubiska). Veľký priestor na plátne mala príroda, debutujú veľké režisérske mená ako Věra Chytilová (vy, menej zaujímajúci sa o staré kvalitné filmy tej doby, môžete od nej poznať komédiu Dědictví aneb Kurvahošigutntag) alebo Miloš Forman (celosvetovo známy režisér, Amadeus a Prelet nad kukučím hniezdom už patria k oscarovým klasikám). Okrem toho sem patrí aj snímka Petra Solana, ktorá nesie názov Boxer a smrť.

Dej filmu

V tomto období filmoví scenáristi vychádzali hlavne z kníh a výnimkou nebol ani film Boxer a smrť, ktorý čerpal od poľského spisovateľa Józefa Hena z diela s rovnomenným názvom Bokser i śmierć. Kniha vychádza zo skutočných udalostí a spomienok Tadeusza "Teddy" Pietrzykowskiho. 

Prvá slovenská psychologická dráma z koncentračného tábora začína sekvenciou tréningu veliteľa táboru smrti Krafta (Manfred Krug), pre ktorého je box príjemným spestrením života na tomto smutnom mieste. Jediné, čo veliteľovi chýba, je správny sparingpartner, ktorého našťastie (pre obe strany) nachádza vo väzňovi Komínekovi (Štefan Kvietik), neúspešnom utečencovi. 

Vyslabnutý väzeň nemá v provizórnom ringu absolútne žiadnu šancu, a tak ho v jeho prvom súboji čaká rýchly pád k zemi. Kraft má v hlave obrovské plány na začatie slávnej povojnovej boxerskej kariéry a keďže vidí v Komínekovi ideálnu príležitosť na schopné formovanie svojich síl, začne sa oňho starať.

Slovenská legenda na filmovom chodníku slávy: „Vážim si to viac ako červený koberec“

Väzeň sa stáva bezcenným a vykrmovaným „prasaťom na porážku“, nehovoriac o tom, že v očiach ostatných trestancov sa stáva viac, než len nenávidený. Jediný, kto sa ho v tábore zastane, je poľský pucák Willi (Edwin Marian), ktorý v minulosti pracoval v boxerskom klube vo Varšave.

Hlavný protagonista pomaly odhaľuje Kraftove slabiny, mocnie a v ringu musí skrývať svoju narastajúci silu, aby si zachránil svoj život aspoň o tri dni (intervaly súbojov). Zásadný zvrat prichádza v momente, keď jeden z veliteľov umučí Williho, nenápadne pripravujúceho útek, po tom, čo sa dozvie, že je Komínekov blízky priateľ. Z hnevu tak zasadí veliteľovi K.O. a ten ho okamžite z hnevu, že úder nebol fér, posiela na smrť.

Gény sa nezaprú: Títo slovenskí herci majú umenie v krvi!

Tú nakoniec odvráti Kraftova žena Helga (Valentina Thielová), podľa ktorej by smrť jasného víťaza súboja mohla neskôr uškodiť manželovmu imidžu fair play športovca. Po opadnutí hnevu dostáva Komínek jedinečnú príležitosť - prepustenie z tábora s novou identitou. Ten súhlasí až pod podmienkou, že po jeho odchode nebude spustený poplach na útek väzňa (po jeho nedolapení, ako by sa tak stalo v tomto prípade, sú poslané na smrť náhodné štyri desiatky väzňov). Komínek, slobodný a šťastný, že prežil hrôzy, ktoré v sebe skrýva koncentračný tábor, započuje po ceste z diaľky poplach. Až tu, na samom konci filmu, prichádza jeho najťažšie rozhodnutie - nový a bezpečný život, ktorý ma cenu 40-tich priateľov, či návrat do tábora a smrť seba samého?

Vznik a následné problémy

Existovalo až osem verzií scenárov a dlhé štyri roky trvalo, kým sa podarilo presadiť aspoň jeden z nich. Problémom bolo, že predstavitelia komunistického režimu nedokázali stráviť, že film bude zobrazovať Krafta ako „milého a súcitného“ človeka hrajúceho fair play, ktorý nie raz, ale dokonca dvakrát zachráni Slovákovi Komínekovi život, a tak v roku 1958 vyhlásili film za profašistický. Až po následných „miernych“ úpravách mohol ísť film do výroby.

Obchod na Korze prepísal dejiny a získal Oscara: Šok pre Kronera, ale aj krádež sošky!

Natáčalo sa neďaleko Novák, medzi obcami Laskár a Koš, v priestoroch bývalého pracovného tábora, ktorý tu vznikol v roku 1941 a až do jeho rozpustenia sa počet jeho obyvateľov pohyboval od 1200 do 1800. Aj komparz tvorili ľudia z Novák a neďalekej Prievidze.

Štefan Kvietik na svojej postave kondične zapracoval viac, ako niektorí dnešní herci. Pribral takmer 20 kíl a tri mesiace cvičil bez rukavíc. Snímka, ktorej režim absolútne nedôveroval, nakoniec získala množstvo domách i zahraničných cien. Na záver už len dodáme, že Američania po veľkom úspechu tohto filmu natočili v roku 1989 remake s názvom Triumf ducha. Tu si hlavnú postavu strihol Willem Dafoe.

Zdroj: telkáč 

Foto: YouTube, Video: Youtube

Tagy: Štefan Kvietik Boxer a smrť

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov