Od klišé po kultový pojem: B-čkový film prešiel obrovskou premenou

07.02.2018ZaujímavostiKaždý s ním operuje, no málokto z nás pozná jeho históriu. B-čkový film síce dnes nesie rysy jeho pôvodnej charakteristiky, no ani zďaleka nemá takú funkciu ako kedysi. Postupne sa totiž z druhej koľaje dostal až na zlaté plátna a pre mnohých tvorcov znamená dobrý štartovací bod na ceste ku kvalitnému filmovému remeslu.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

V dnešnej dobe sa pojem B-čkový film vníma trochu odlišne od pôvodného významu. Základné rysy si však zachoval. Prešiel mnohými zmenami, rýchlym rastom, ale aj pádom. Napriek tomu si aj dnes nájde medzi divákmi svoju fanúšikovskú základňu.

Koniec éry nemých filmov

Koncom 30. rokov, na konci éry nemých filmov, sa výrobné náklady v najväčších hollywoodskych štúdiách vtedajšej doby pohybovali od 190-tisíc (Fox) do 275-tisíc dolárov v spoločnosti Metro Goldwyn Mayer. Filmy by síce mohli stáť okolo milióna, no dokázali ich rýchlo vyrobiť za 50-tisíc. Tieto lacnejšie filmy sa ešte neoznačovali ako B-čkové. Mnohé známe spoločnosti sa zamerali práve na tento lacnejší typ produkcií.

Tieto filmy mali spočiatku kratší čas a boli vtedy cielené na divadlá, ktoré šetrili na nájme a prevádzkových nákladoch, najmä v menších mestských štvrtiach. Napriek tomu, že sa tieto filmy v 30. rokoch neoznačovali ako B-čkové, ich neskoršia definícia vychádza práve z praxe majiteľov kín 30. a 40. rokov, kedy bolo zvykom premietať dva celovečerné filmy za cenu jedného (tzv. double feature). Vedľa hlavného tzv A-čkového filmu sa ako "predfilm" nepremietal krátky film, ale lacnejší dlhý film (B-čkový).

Počiatky v Zlatej ére Hollywoodu

V 50. rokoch 20. storočia, v Zlatej ére Hollywoodu, sa od tejto praxe začalo upúšťať. Napriek tomu, že produkcia týchto filmov na tzv. druhej koľaji prestala, pomenovanie sa v širšom zmysle používa dodnes. Vo svojom pôvodnom význame sa teda pomenovanie B-čkový film objavilo práve v zlatej ére. Termín pomenúval filmy určené na distribúciu menej známych filmov nižšej úrovne. Podobne ako to bolo s hudbou nahrávanou na B-čkovú stranu kaziet. 

Išlo o pomenovanie štandardizovaných produktov vytvorených za účelom istého zisku a dodnes sa označenie B-čkový film používa najmä pre snímky bez väčších umeleckých ambícií, ktorý obsahuje klišé. Napriek tomu sa aj v tomto žánri občas blysne film plný originálnych nápadov, prípadne môže byť aj na vyššej úrovni. Práve na takýchto snímkach sa filmového remeslu priučilo mnoho neskôr úspešných tvorcov (Anthonny Mann, Jonathan Demme) či hercov (John Wayne, Jack Nicholson). Postupom času sa z niektorých B-čkových filmov stali kultové snímky.

Prvý úspešný B-čkový film

Koncom 60. a začiatkom 70. rokoch minulého storočia sa objavila nová generácia nízkorozpočtových filmov. Tá čerpala z rôznych línií, najmä zo sci-fi a tínedžerských tém. V tomto období sa rozvíjali aj filmy tzv. žánru "blaxploitation". Bol to etnický subžáner filmov, ktoré sa pokúšali komerčne a finančne uspieť tým, že reflektovali súčasné trendy (eploitation movie). Pôvodne boli tieto filmy určené pre afroamerické publikom, no postupne presiahli líniu jednej rasy. "Blaxploitation" filmy boli prvým žánrom tohto typu, v ktorom boli hlavné štúdia v centre.

VIDEO Trailer k filmu Wanda (1970)

V roku 1970 vyhrala nízkorozpočtová krimi dráma režisérky Barbary Loden medzinárodnú cenu kritikov na filmovom festivale vo Venice. Ocenenie filmu Wanda je významnou udalosťou v nezávislom filmovom hnutí, tak aj čo sa týka úspechu klasického B-čkového obrazu. Žánrovo šlo o starší B-noir. 

Z druhej koľaje až na zlaté plátna

Postupne sa v rámci tohto žánru začali rozvíjať ázijské bojové "kung fu" filmy, ktoré v Spojených štátov propagoval najmä herec Bruce Lee. Mladšie ročníky a nezávislých amerických režisérov však vtedy čoraz viac priťahovali hororové filmy aj vďaka predchádzajúcemu úspechu Hitchcockových kultoviek. "Hororové a exploitation filmy takmer vždy prinášajú zisk, pokiaľ sa produkujú za správnu cenu. Poskytujú tak dobrý štartovací priestor pre ambicióznych potenciálnych režisérov, ktorí sa ešte nedokážu dostať ku kvalitným konvenčným projektom," napísal v recenzii Roger Egbert.

VIDEO Trailer k filmu Exorcista (1973)

Klasickým príkladom je Texaský masaker motorovou pílou Tobea Hoopera vyrobený za menej ako 300-tisíc dolárov, ktorý sa stal jedným z najvplyvnejších hororov 70. rokov. V tomto období sa celovečerný program čoraz viac zameriaval na propagovanie B-čkových filmov. Ešte väčší úspech zožal dnes už kultový horor z roku 1973 Exorcista.

Postupný úpadok

Väčšina z B-čkových produkčných domov bola pohltená počas éry filmov sústredených na zisk a súčasné trendy alebo ich pohltili väčšie produkčné spoločnosti. Dôvodom bola zmena ekonomickej situácie v 80. rokoch. Aj cena tých najlacnejších filmov sa vyšplhala na milióny dolárov v dôsledku toho, že filmové giganty sústredili svoju pozornosť na produkciu drahých žánrových filmov. Zvyšovali sa divácke očakávania - chceli najmä realistické špeciálne efekty.

Enormný úspech zaznamenali len tri filmy: Čeľuste (1975) Stevena Spielberga, Star Wars (1977) Georga Lucasa a Superman z roku 1978, ktorý dokázal, že štúdio môže minúť 55 miliónov dolárov na film založený na komikse a ešte z toho vo veľkom profitovať. Systém tzv. double feature bol takmer minulosťou. Bolo takmer nemožné naň natrafiť. Jedinou možnosťou boli tzv. revival houses, ktoré sa špecializovali na premietanie starých filmov. Jednou z prvých obetí bolo B-čkové štúdio Allied Artists, ktoré vyhlásilo bankrot v roku 1979. Najsilnejším nízkorozpočtovým žánrom bol stále horor (napr. The Slumber Party Massacre, 1982). Jedným z najúspešnejších štúdií v tej dobe bola spoločnosť Troma Picturec založená v roku 1974.

Filmy prežili vďaka videokazetám

V 90. rokoch výška nákladov na jeden film prekročila hranicu 25 miliónov dolárov. Z deviatich filmov, ktoré v roku 1990 zarobili viac ako 100 miliónov, by sa ku klasickým B-čkovým filmov 70. rokov radili Dick Trady a Ninja korytnačky. Ďalšie tri filmy - thriller Total Recall, akčná detektívka Smrtonosná pasca 2 a najväčší hit roka Sám doma - mali tiež blízko k B-čkovým filmom. Rastúca popularita domáceho videa a prístup k neupraveným filmom v televízii spolu so situáciou na trhu s nehnuteľnosťami spôsobili ťažšie prežívanie malých a menej prístupných divadiel ktoré boli primárnym miestom nezávislých produkčných žánrových filmov. 

B-čkové filmy prežili kvôli mnohým faktorom. Jedným z nich je aj to, že sa takéto filmy sa dostali rovno na videokazety, nie do kín. Spoločnosť New Line sa stala takmer výhradne distribútorom nízkonákladových nezávislých a zahraničných žánrových filmov. Vďaka enormnému úspechu Nočnej mory z Elm Street (1984) Wesa Cravena, ktorej cena sa vyšplhala na dva milióny dolárov, sa spoločnosť začala pohybovať v rozpočtovo vyšších žánrových produkciách.

Nové milénium - Od Pulp Fiction k novej definícii

Čoraz viac sa do popredia dostávali umelecké nezávislé snímky. Výsledkom boli rôzne kombinácie medzi nízkorozpočtovým žánrovým filmom a "sofistikovaný" artistickým obrazom. Postupne sa žánre začali miešať. Typickým príkladom je Pulp Fiction Quentina Tarantina s rozpočtom 8 a pol milióna, ktorý významne ovplyvnil svetovú kinematografiu. "S jeho umeleckou líniou rozprávania, B-čkovým námetom a hollywoodskym obsadením sa stal film prienikom troch odlišných kinematografických tradícií," povedal filmový novinár James Mottram.

S príchodom nového tisícročia sa postupne začal pojem B-čkový film opäť viac vymedzovať. Kým na začiatku mal presnú charakteristiku s meniacimi sa požiadavkami i podmienkami sa primiešal k artovým nezávislým filmom a postupne sa začal opäť oddeľovať. Najnovšie trendy vo filmovom priemysle naznačovali opätovné rozdelenie na A-čkové a B-čkové filmy v hlavnej štúdiovej produkcii. Výrobu súčasných B-čkových nízkorozpočtových filmov značne uľahčil technologický pokrok. Rozvoj digitálnych fotoaparátov a postprodukčných metód umožnil režisérom produkovať filmy so skvelými a nie nutne kostrbatými efektami.


Pocta Neesonovskej akcii: B-čkový thriller však netreba zbytočne preceňovať


Takéto vybavenie totiž stojí približne desatinu z toho, čo by stála klasická filmová produkcia. Filmári sa však aj naďalej ťažko dostávajú k distribučným kanálom. Dokonca aj internetové kanály ako YouTube otvorili úplne nové cesty na prezentovanie filmov. B-čkový film si tak v súčasnosti zachováva pôvodnú charakteristiku - jednoduchá dejová línia s klišé výrazmi, predvídateľnými námetmi a štandardnými výkonmi. Napriek tomu aj v ňom sa dajú objaviť kvalitné sekvencie a netreba si ho zamieňať s horšími C-čkovými či menej nákladnými Z-kovými filmami. Mnohé B-čkové filmy si totiž aj znalý fanúšik rád pozrie ako oddychovku na večer. 

Autor: © Zoznam/AMaj

Foto: koláž Telkáč, YouTube, Video: YouTube/watchmojo.com

Tagy: Pulp Fiction Nočná mora z Elm Street B-čkový film Exorcistam Čeľuste

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov