Čína začína dominovať filmovému priemyslu: Prekoná aj samotný Hollywood?

02.05.2018ZaujímavostiHollywood je dlhodobo kráľom kinematografie. Ročne vypustí do sveta neuveriteľné množstvo filmov, ktoré naprieč svetom spolu dokážu zarobiť niekoľko miliárd dolárov a naplniť tak vrecká pánom v americkej továrni na sny. Svet sa ale mení, čoho následkom je masívny nástup Číny do tohto veľkého globálneho biznisu. Čo to znamená a čo nás s najväčšou pravdepodobnosťou čaká v najbližších rokoch?
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Čína je skutočne veľkou a rôznorodou krajinou. Jej populácia momentálne atakuje hranicu 1,4 miliardy obyvateľov, čo z nej zároveň robí aj obrovský potenciálny trh pre distribuovanie filmov. Táto veľká krajina má však jeden základný problém, ktorý brzdí hlavne hollywoodske filmy a ich zisky. V Číne totiž funguje neslávne známy systém slotov.

Znamená to, že China Film Group, ktorá má na starosti výber jednotlivých zahraničných filmov, vyberá, ktoré a v prvom rade koľko filmov vpustí na svoj trh. Týchto slotov je pomerne málo, keďže sa domáci snažia chrániť svoje vlastné filmy a zarobiť na nich čo najviac. Niekedy sa dokonca stane, že táto spoločnosť rozhodne o uvedení filmu "neskoro" a tak sa v priebehu pár dní dostane do kín viacero amerických filmov, ktoré strácajú na ziskoch. 

VIDEO V núdzi spoznáš priateľa: Divoká komédia vás o tom určite presvedčí

Systém sa dá oklamať ľahko

Aj keď sa im pomerne dlho darilo udržať si odstup od americkej produkcie, Hollywood sa nenechal zastaviť a prišiel s nápadom, ako sa systému slotov rýchlo vyhnúť. Ide o vytvorenie partnerstva medzi americkými a čínskymi spoločnosťami, aby snímky zapadali do domácej kategórie namiesto zahraničnej.

To využili takmer všetci veľkí hráči, napríklad filmové štúdio Legendary má svoju čínsku divíziu, Dreamworks Animation vybudovalo štúdiá v Šanghaji a Paramount stihol uzavrieť partnerstvo so spoločnosťou China Movie Channel. Za spomenutie však iste stojí príklad Kung Fu Pandy 3. Hollywoodsky animák je totiž oficiálne pod taktovkou čínskej produkcie.

 

Kúsok orientu v každom filme

Ako prilákate  ľudí z jedného z najrýchlejšie rastúcich trhov na svete, aby videli práve váš film? Veľmi prefíkane si s tým poradili v prípade štvrtého pokračovania Transformerov. Časť príbehu totiž bola natočená v Číne, pričom dôležitú postavu tu stvárňuje práve čínska herečka Li Bingbing. Kovoví hrdinovia zarobili v Spojených štátoch úctyhodných 245 miliónov, no v Číne to bolo viac než 320 miliónov.

Okrem toho si hollywoodske štúdiá všimli, že čínske publikum vie veľmi oceniť hviezdy, ktoré sú ochotné prísť do Číny, aby podporili a spropagovali svoj nový film. To dnes už vyústilo v to, že herci z takmer každého veľkého filmu mieria do čínskych veľkomiest, len aby pozdravili divákov a donútili ich pozrieť si ich nový projekt v kine.

Na vrchol je to už len kúsok

Celý svet si je vedomý sily čínskeho trhu, nikto ale nečakal, že v priebehu pár rokov bude dýchať na krk najziskovejším Spojeným štátom. Pravdou je, že do pár rokov bude Čína zarábať hollywoodskym veľkým filmom viac, než samotné USA, čo bolo len nedávno ešte nepredstaviteľné.  Tomu dopomôže koniec koncov aj fakt, že veľké štúdio Warner Bros sa spojilo s China Media Capital, aby spolu mohli v budúcnosti tvoriť množstvo čínsky hovoriacich filmov.

Všemocný svet peňazí: Spielberg definitívne prepísal dejiny svetového filmu!

Okrem toho sa v krajine len v roku 2014 postavilo viac než osem tisíc nových sál. Zatiaľ čo v Spojených štátoch sa ich nachádza necelých 40-tisíc, Čína ich má 35 a postupne giganta zo západu dobieha. Nakoniec, Čína disponuje 4x väčším množstvom divákov než USA. Najväčším problémom sa zdá byť fakt, že v roku 2015 sa priemerná návšteva kina pohybovala na úrovni 0.8 návštev na občana, v Spojených štátoch je to až 3.22. Ako sa to celé vyvinie, ukážu už najbližšie roky, no týmto tempom by mal byť rok 2020 zlomový. 

Zdroj: telkáč 

Foto: Telkáč koláž, YouTube, SITA, telkáč

Tagy: Hollywood Čína filmový priemysel

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov