Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Britské Oscary po kritike sľubujú prekvapenia: Víťazov cien BAFTA vyhlásia virtuálne!

Cena BAFTA
Cena BAFTA (Zdroj: TASR/Photo by Jonathan Short/Invision/AP)

Favoriti dnešného udeľovania cien Britskej akadémie filmového a televízneho umenia (BAFTA) sú americká road movie Krajina nomádov a britská snímka o dospievaní Rocks. Oba získali zhodne sedem nominácií. Oproti predchádzajúcim ročníkom je tohtoročný výber veľmi pestrý, pretože značná časť nominovaných pochádza z etnických menšín. Slávnostný ceremoniál, ktorý sa tradične koná vo februári, sa posunul o dva mesiace, je dvojdňový a kvôli pandémii sa koná virtuálne. Úvodná časť začala v sobotu a hlavné ceny budú odovzdané dnes.

Favoritom hneď v niekoľkých kategóriách vrátane ceny za najlepší film je Krajina nomádov. Frances McDormand, ktorá v ňom hrá šesťdesiatničku cestujúcu naprieč Amerikou v dodávke, by pritom mohla získať ocenenie za najlepšiu herečku v hlavnej úlohe. Režisérka snímky Chloé Zhao je jednou zo štyroch žien, ktoré boli nominované na cenu BAFTA za najlepšiu réžiu. Tento rok má táto kategória šesť nominantov.

Ďalšími uchádzačmi o cenu za najlepší film sú historická dráma Chicagský tribunál, ktorá hovorí o procese s odporcami vojny vo Vietname, čierna komédia Nádejná mladá žena, film The Mauritanian z prostredia americkej vojenskej väznice Guantánamo či The Father, v ktorom Anthony Hopkins hrá starého muža zápasiaceho s demenciou. Krajina nomádov tento rok získala Zlatý glóbus za najlepšiu filmovú drámu, zatiaľ čo Chicagský tribunál dostal hlavnú cenu amerického Združenia filmových a televíznych hercov (SAG).

Mohlo by vás zaujímať: Kate Winslet odhaľuje hollywoodske praktiky: Rastie tu homofóbia, herci sa skrývajú!

Vlaňajší ročník britských filmových cien poznamenala kritika, že v hereckej kategórii boli nominovaní len belosi a v kategórii za najlepšiu réžiu bol nedostatok žien. BAFTA tak čelila tlaku, aby bol tohtoročný výber pestrejší. Po preskúmaní urobila rad zmien; do užšej nominácie sa dostalo viac filmov, čo malo zvýšiť sledovanosť súperiacich snímok, a oznámila zmeny v pravidlách hlasovania, členstvo a propagácie.

Viac ako polovica z 24 tohtoročných kandidátov nie sú belosi. Medzi 16 nominovanými hercami a herečkami menšinového etnického pôvodu sú tento rok Daniel Kaluuya, Riz Ahmed, Dominique Fishback, Tahar Rahim a Bükk Bakray. Hoci sa v minulosti odhady mnohokrát potvrdili, tohtoročné udeľovanie by vzhľadom k veľkému počtu nominovaných snímok podľa médií mohlo priniesť prekvapenia.

Viac o téme: Bafta
Nahlásiť chybu