Ďalšia veľká kúpa v Hollywoode: Amazon prevezme MGM! Nie je to koniec kín, zmenu chcú diváci

Metro-Goldwyn-Mayer
30.05.2021ZaujímavostiĎalší krok v konsolidácii audiovizuálneho trhu smerujúceho k tomu, že zostane len niekoľko globálnych hráčov dostupných všade na svete, je kúpa hollywoodskeho štúdia MGM spoločnosťou Amazon. Nejde však o zlom vo filmovom priemysle. Súvisí s tým, ako sa mení spôsob sledovania filmov divákmi. Ani tento trend ale podľa odborníkov na filmový priemysel nespôsobí súmrak kín, k čomu v minulosti neviedlo ani začatie televízneho vysielania či predaja DVD.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Internetový predajca Amazon 26. mája uviedol, že kúpi za 8,45 miliardy dolárov filmové štúdio MGM. Posilní tak postavenie svojej vlastnej streamovacej služby v boji s konkurenčnými službami tohto druhu ako je Netflix a Disney +. MGM patrí medzi najstaršie hollywoodske štúdiá, prevádzková spoločnosť Metro-Goldwyn-Mayer bola založená v roku 1924. Štúdio vlastní mnoho filmov ako je Spievanie v daždi, Rocky, Ružový panter alebo filmy s Jamesom Bondom. Vlastní aj káblovú televíziu Epix.

Je to trend správania sa diváka

"Nadväzuje to na trend zmeny správania sa diváka. Sú ľudia, ktorí nie, že nechcú zaplatiť 150 korún (cca 6 eur, pozn. red.) za lístok do kina, ale chcú sledovať filmov skutočne veľa. Cesta do kina a späť je pre nich veľká časová investícia. A kto dnes bude skladovať stovky DVD? Preto sa tomu prispôsobuje 'dodávka' a vznikajú a rozvíjajú sa platformy. A preto tiež napríklad štúdiá ako MGM nemôžu pravdepodobne na kinofilme zarobiť toľko, koľko by si priali," myslí si riaditeľka českého Štátneho fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

Nie je to smrť kín

Podobné obchody ako Amazon a MGM podľa nej neznamenajú smrť kín. "Sú filmy ako Star Wars, Jurský park alebo i napríklad Nafarbené vtáča, ktoré divák musí vidieť na plátne. Je to dané zvukom, zdieľaným zážitkom," dodáva. Sama vraj s rodinou prežila pandémiu na Netflixe, ale chystá sa do kina vyraziť s priateľmi na avizované veľkofilmy. "Aj napríklad digitálne zreštaurovaný Spaľovač mŕtvol bude pre diváka v kine celkom iným zážitkom, než dvadsiate sledovanie filmu v televízii," hovorí. A hoci veľká časť filmovej produkcie dnes vzniká pod hlavičkou spoločností spojených so streamovacími službami, ich filmy a seriály sa točia v kvalite, ktorá obstojí aj na veľkom filmovom plátne.

Tradičná cesta filmu od výrobcu a producenta k divákovi sa mení už roky. "Klasické štúdiá už sú dávno vlastnené veľkými mediálnymi spoločnosťami alebo korporáciami. To, že Amazon kúpil MGM, je skôr ďalší krok v konsolidácii audiovizuálneho trhu," povedal predseda Asociácie producentov v audiovízii Vratislav Šlajer. V tom vníma zásadné nóvum - nikdy v histórii nebola audiovízia tak globalizovaná, aby bol rovnaký alebo podobný obsah dostupný toľkými rôznym divákom na celom svete.

MGM čelí problémom už od konca 80. rokov

Producent Pavel Strnad pripomína, že štúdio MGM čelilo ekonomickým problémom už od konca 80. rokov, v roku 2010 dokonca požiadalo o ochranu pred veriteľmi. "V posledných rokoch presakovali správy o neúspešných rokovaniach s niekoľkými záujemcami, takže z tohto pohľadu je predaj zadlženého štúdia za 8,45 miliardy dolárov považovaný za skvelý obchod pre predávajúcich," usudzuje Strnad.

Amazon vznikol v roku 1995 ako internetové kníhkupectvo. Postupom času sa z neho ale stal obchodný gigant s hodnotou 1,6 bilióna dolárov. Od roku 2006 prevádzkuje streamovaciu službu, od konca roku 2010 má dcérsku produkčnú a distribučnú spoločnosť Amazon Studio. "Na začiatku tohto roka platforma Amazon Prime Video registrovala 150 miliónov predplatiteľov. Amazon teda kúpou nielen získava zaujímavý katalóg filmov pre svoju platformu, ale možno môže prostredníctvom MGM posilniť aj svoju tvorbu určenú prednostne pre kiná," uviedol Aleš Danielis z distribučnej spoločnosti CinemArt.

Nákup je podľa neho z hľadiska histórie filmového priemyslu ďalším prejavom vzájomného prepájania a vývoja globálneho filmového priemyslu. "A vôbec nejde o presun k televízii, klasickí vysielatelia lineárnych televízií sú pod tlakom on-line šírenia audiovizuálnych diel ešte viac než kiná," uviedol. Veľké štúdiá boli vždy na rozdiel od nezávislej produkcie v prvom rade distribútormi. "Tento trend sa v poslednej dobe len posilňuje a už pred pandémiou väčšina štúdií prezentovala vlastnú VOD platformy (sledovanie videa podľa vlastného výberu)," pripomína.

Danielis pripomína, že audiovízia dnes už nie je len spôsob prezentácie filmov, ale bežný spôsob komunikácie, najmä medzi mladšou generáciou. To vedie aj k premenám spôsobu, ako ľudia audiovizuálne diela sledujú. Variabilita osobného použitia, ktorá sa z televízie rozšírila do počítačov, tabletov a mobilov, obmedzila jedinečnosť sledovanie filmov v kinách. "Prudký rozvoj VOD platforiem síce má vplyv na návštevnosť kín, ale hlavne takmer likviduje obchod s nosičmi záznamov a výrazne ovplyvňuje prevádzkovateľa lineárneho televízneho vysielania. Rôzne varianty osobného zdieľanie bojujú proti sebe, ale občas si niekto pustí film na mobile, po piatich minútach vypne a povie si - na to musím do kina! A verím, že to vydrží aj po pandémii," mieni Danielis.

Zdroj: ČTK 

Foto: MGM Studios, SITA/AP/Matt Rourke, Michel Spingler

Tagy: Hollywood Amazon MGM

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj