Film o jednom z komunistov, ktorý nehľadel len na svoje záujmy, ale na záujmy svojho ľudu, sa dostal do kín. Bohužiaľ, bolo na ňom príliš veľa negatív na to, aby uchvátil aj na striebornom plátne. Jeho príbeh je síce jedinečný, no napriek tomu sa dočkal len priemerného sfilmovania.
Škoda nevyužitého potenciálu. Aj tak by sa dal charakterizovať film Laca Halamu. Bohužiaľ, negatívne dojmy prevládali nad tými pozitívnymi. Snímku totiž pohltila grandióznosť jej uvedenia. Jediným svetlým momentom bol Adrian Jastraban, ktorý stvárnil na pomery filmu Alexandra Dubčeka naozaj vierohodne.
Málo svetlých momentov
Alexander Dubček bol významnou postavou našich dejín. Ako jediný sa postavil tvrdej ruke komunizmu, samotnému Brežnevovi. Dubček síce bol komunista telom a dušou a nikdy sa svojho presvedčenia nevzdal, no v tých časom bol tou "lepšou a priateľnejšou" voľbou. Snažil sa presadiť socializmus s ľudskou tvárou, ktorým sa politici len oháňali a oháňajú. Nakoniec sa od neho odvrátil aj jeho kamarát Husák i vtedajší prezident Ludvík Svoboda, každý z iného dôvodu.
Odhliadnuc od všetkých nedostatkov, Adrian Jastraban stvárnil Dubčeka autenticky. Porovnať si to môžeme sdobovými zábermi. Ďalším, azrejme aj poslednýmsvetlým momentom vo filme boli rokovania sBrežnevom po obsadení Československa vojakmi Varšavskej zmluvy. Napätie ajasný diktát Sovietskeho zväzu boli najzaujímavejšou časťou filmu. Bohužiaľ, čo sa pozitív týka, tu zrejme končím. Na margo Stana Krála, je to skvelý herec, ale nepodarený „Gusto“ Husák.
Televízny film patrí do televízie
Pokiaľ sa snažíte uviesť do kín pôvodne televízny film, tak to aj dopadne. Napriek tomu, že to nebolo plánované, uzrel film Dubček slovenské plátna. Viditeľné to bolo najmä pri väčších scénach, napríklad pri demonštrantoch, ktorí kričali pod Dubčekovým balkónom. Vyzeralo to, ako keby si štáb nemohol dovoliť zaplatiť poriadny komparz. Netreba sa nechať zlákať veľkou ponukou, keď na ňu film nemá. Dubček teraz zbytočne trpí, aj keď sa mu mohlo dostať slušné hodnotenie „z pohodlia gauča“.
Scenár sa tiež vmnohých miestach nevydaril. Najmä súkromná apracovná rovina sa veľmi ostro bili. Mnohí zo súkromného života Dubčeka vyzerali, akoby vjeho okolí boli len zpovinnosti, naopak pracovná si zaslúžila podrobnejšie spracovanie.
Nehovoriac o hudbe. Ľubica Čekovská síce vytvorila krásne hudobné pozadie, no filmári to v mnohých prípadoch využili nepodarene. Akoby dramatická scéna nedokázala byť dostatočné dramatická aj bez hudby. V mnohých prípadoch bola dojednotlivých obrazov vloženánásilne.
Fakty zučebnice dejepisu
Technicky bola snímka zvládnutá dobre. Každá postava bola dôkladne podsvietená, príbeh je relatívne svižný, zveľkej časti vďaka rokovaniam sBrežnevom, akamera síce občas ponúka klišé zábery, no vrámci snímky je funkčná. Škoda len, že sa potenciál dokudrámy nevyužil naplno.
Prelínanie historických, dobových momentov shranými, bolo vyskladané technicky až príliš nešťastne. Viac to rušilo, než dopĺňalo hranú rovinu. Prihliadnuc na to, že dobových záberov je málo, dá sa ospravedlniť, že sa zábery opakovali. No vtomto prípade nebolo potrebné tlačiť na pílu. Menej je pri Dubčekovi viac.
Navyše po dvojročnom zbere historických materiálov by človek čakal, že sa dozvie viac zpozadia Dubčekovho či už súkromného, alebo politického pôsobenia. Zmôjho hľadiska tam nebolo nič nové, čo by ste sa nedozvedeli zučebníc dejepisu. Veľká škoda nevyužitého potenciálu snímky, ktorá je skôr priemernou dokudrámou než historickým veľkofilmom.
Réžia: Laco Halama
Scenár: Viliam Klimáček, Ľuboš Jurík
Dramaturgia: Roman Brat
Kamera: Peter Kelíšek
Hudba: Ľubica Čekovská
Hrajú: Adrian Jastraban,Táňa Radeva,Vladimír Hrabal,Jiří Zapletal,Radoslav Šopík,Peter Trník,Ivo Novák, Stano Král a ďalší
TRAILER k filmu Dubček