Od Cesty na Mesiac až po impozantného Avatara: Neuveriteľná história 3D animácie

História 3D animácie
28.03.2018ZaujímavostiPokiaľ by sa 3D animácia nevyvíjala neuveriteľnou rýchlosťou, s najväčšou pravdepodobnosťou by väčšina moderných filmov nemohla ani vzniknúť. Nová trilógia Planéty Opíc by bola iba na papieri, Avatar hudba budúcnosti a ani takí superhrdinovia by sa po oblohe nepremávali s takou ľahkosťou. Všetko to začalo ikonickou snímkou Cesta na Mesiac. Poďte sa s nami pozrieť, čo všetko sa odvtedy zmenilo.
Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Slovo animácia pôvodne pochádza z latinčiny a chápeme ju ako oživenie inak nepohyblivých predmetov a kreslených postavičiek (pôvodne bábok). Za prapredchodcu animácie môžeme považovať maľby jaskynných ľudí, na ktorých sú zvieratá vyobrazené s nohami vo viacerých polohách súčasne. Keďže však neexistovali zariadenia na zobrazovanie obrázkov v pohybe, nemôžeme hovoriť o animácii v pravom slova zmysle. Pokiaľ ale máme hovoriť o skutočnej trojrozmernej animácii, musíme sa presunúť na začiatok dvadsiateho storočia a spomenúť meno Georgesa Mélièsa, ktorý je považovaný za priekopníka a vynálezcu hraného filmu.

Deťom ich rozhodne nepúšťajte: Toto sú najlepšie animované seriály pre dospelých!

Ten sa dokonca zúčastnil aj na legendárnom prvom premietaní bratov Lumièrovcov. Práve to ho vraj nadchlo natoľko, aby sa tomuto umeniu začal venovať aj on. Jeho vtedy nová technika spočívala v tom, že zastavil kameru po nakrútení určitého objektu a po jeho miernom posunutí ju opäť spustil a takto dookola, čím navodil pocit samovoľného posúvania sa predmetu. Táto technika sa nazýva stop-motion a dodnes sa v istej miere používa. Zaujímavosťou je, že Georges na ňu prišiel úplnou náhodou.

Najväčší prielom stop-motion prišiel s filmami tvrocu Willisa O'Briena. Konkrétne ide o projekty The Lost World (1925) a King Kong (1933), ktoré možno často vidieť aj vo filmových dokumentoch. Táto technika je však v istej miere populárna aj dnes. Za spomenutie určite stojí známy Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit, ktorý sa môže pýšiť viac ako tuctom cien vrátane najcennejšieho Oscara a titulom najzárobkovejšej stop-motion snímky v histórii.

Bolo jasné, že pokiaľ sa mala 3D animácia ďalej rozvíjať, bolo nutné vytvoriť novú techniku a technológiu, ktorá celý proces urýchli a skvalitní. A tak sa tvorcovia začali stále viac zameriavať na prichádzajúci fenomén počítačov. Prvá počítačová digitálna animácia vznikla v 60. rokoch v Bell Telephone Laboratories pod taktovkou Edwarda E. Zajaca a Franka W. Sindena. Práve títo páni položili základy CGI - Computer Generated Imagery. Táto technológia spočíva v tvorbe viacerých obrazov mierne sa pohybujúcich tak, aby výsledný efekt dával neprerušovanú ilúziu pohybu (ten efekt oko zachytí pri 24-30 snímkach za sekundu).

Od klišé po kultový pojem: B-čkový film prešiel obrovskou premenou

Táto technológia sa odvtedy použila takmer v každom sci-fi filme, animáku, reklame či kreslenom seriáli pre deti. V tomto smere je však najväčším priekopníkom štúdio Pixar, keďže si môže na svoje konto pripísať kompletne prvý počítačovo-animovaný, celovečerný film - Toy Story (1995). Prvý seriál vytvorený kompletne 3D animáciou vznikol už o rok skôr a jeho názov bol ReBoot.

O niekoľko rokov neskôr zniká Motion Capture, spôsob digitálneho zaznamenávania pohybov hercov skrz bodové senzory na obleku/tvári herca a ich následné prenášanie do počítačovo vytvorenej 3D postavy. Pôvodne bolo vytvorené v 70. rokoch ako pomôcka v medicíne, no do filmu sa dostala cez postavu Jar Jar Binksa v Star Wars: Episode 1. Za predchodcu tejto technológie však môžme považovať už Walta Disneyho, ktorý pre Snehulienku a 7 trpaslíkov prekreslil reálne natočenú scénu prebúdzania z postele. Samozrejme, za najväčšieho priekopníka MoCap považujeme Andyho Serkisa, ktorého už môžme vnímať za žijúcu legendu vo svojom odbore.

Ďalšou a v súčasnosti aj najvyužívanejšou technológiou 3D animácie vo filmoch je Match Moving. Názov vám síce veľa neprezradí, no ide o technológiu, v ktorej je niektorá z postáv vo filme vytvorená kompletne v počítači a na pľaci sa pre lepšiu predstavivosť hercov nahrádza v niektorých prípadoch len loptičkou na palici, alebo „plyšákom“ podobných rozmerov (takto to bolo pri tigrovi vo filme Pí a jeho život). Aby ste si vedeli predstaviť, ako rýchlosťou sa 3D animácia vyvája, tak napríklad v roku 1999 ešte nebolo možné vytvoriť film Avatar, no o desať rokov sme už sedeli v kine. Takisto sme ani nesnívali, že technológia nám umožní oživiť mŕtvych hercov tak, ako sme videli v Rogue One: A Star Wars Story.

Zdroj: telkáč 

Foto: YouTube/Escuelacine.com, Video: YouTube/MovieClips, VHSfx, WIRED,

Tagy: Avatar 3D animácia Cesta na Mesiac Planéta Opíc

Zdieľaj na FacebookuPošli e-mailomDiskutuj

Viac podobných článkov