Je majstrom v rúcaní rôznych tabu, nemá problém natáčať aj príliš extrémne scény. Svojimi dielami aj osobnými názormi rád provokuje a jeho prácu spozná filmový fanúšik aj na diaľku. Dámy a páni, najosobitnejší a najznámejší súčasný dánsky režisér Lars von Trier.
Úspešný od začiatku
Tvorca kontroverzných snímok žal úspechy už so svojimi krátkymi študentskými filmami. Jeho filmy Nocturne, Befrielses-billeder či Den Sidste Detalje už v tom čase zvíťazili ako najlepšie na festivale v Mníchove. V polovici 90. rokov sa predstavil aj televíznym divákom vďaka pozoruhodnému seriálu Kráľovstvo, ktorý sa odohrával v nemocničnom prostredí a bol plný mysterióznej nálady.
Mohlo by vás zaujímať:Sú zvláštne, mrazivé a dokonalé: Tieto severské filmy stoja za to!
Obeť matkinho experimentu
Rok 1995 priniesol zlom v Trierovej tvorbe. Podľa režisérových slov mu matka na smrteľnej posteli zanechala odkaz, že jeho otcom nie je ten, ktorého za otca považoval. Dozvedel sa, že jeho otcom je syn dánskeho skladateľa J.P.E. Hartmanna. Trier o sebe tvrdí, že sa stal obeťou genetického experimentu svojej matky, ktorá chcela syna s tvorivými génmi. Vtedy skoncoval vo svojej tvorbe so štylizáciou a začal klásť dôraz na úprimnosť a čistú realitu.
Pomsta ženám
Zistenie o matkinom klamstve ho zrejme tak rozčarovalo, že vyhlásil neoficiálnu pomstu ženám. Čo vidieť aj v jeho filmoch, kde slabšie pohlavie trpí najrôznejšími krušnými osudmi (Antikrist, Tanec v temnotách), sú obeťami vlastného chtíča (Nymfomanka) či všeobecného zneužívania (Dogville), prípadne sú odsúdené k záhube (Melanchólia). Samozrejme, v hlavných úlohách môžeme vidieť len najlepšie herečky, napríklad Emily Watson, Nicole Kidman či Charlotte Gainsbourg.
Dogme 95
Lars von Trier sa spojil s Thomasom Vinterbergom a založili filmársky manifest Dogme 95. Tým položili základy významnému postmodernému hnutiu dánskeho a európskeho filmu. Zmyslom bolo odstrániť všetky efekty a ilúzie, ktoré súčasný film ponúka, a sústrediť sa na herecký výkon a príbeh. K pravidlám dodnes patrí používanie len ručnej kamery či neprípustnosť úprav prostredia pomocou kulís, dejového posunu či obrazových efektov.
Mohlo by vás zaujímať:Dobyli Hollywood aj napriek veľkej nevýhode: FOTO Hviezdni cudzinci za veľkou mlákou
V štýle tohto manifestu, hoci nie úplne, natočil Trier film Prelomiť vlny, ktorý vyhral hlavnú cenu v Cannes a preslávil herečku Emily Watson. Čisto podľa pravidiel manifestu natočil film Idioti, čím inšpiroval filmárov po celom svete.
Podivín alebo génius?
Lars von Trier má (asi ako každý geniálny tvorca) svojské návyky. Napríklad v zásade nesleduje tvorbu svojich vrstovníkov, aby ho náhodou nemohli ovplyvniť. Ďalej ho trápia mnohé fóbie, ktoré mu komplikujú život. Strach z lietania mu bráni v natáčaní, preto sa mnohé filmy odohrávajúce sa v USA točili vo Švédsku alebo Dánsku.