Dĺžka:
80 minút
Žáner:
Dokumentárny
Rok:
1984
Réžia:
Sergei Parajanov , Dodo Abashidze
Napísal:
Daniel Chonqadze , Vaja Gigashvili
Hrajú:
Veriko Andjaparidze, Dudukhana Tserodze, Dodo Abashidze, Sofiko Chiaureli
Obsah:
Alegorický obraz stavby nedobytnej pevnosti (v dostavaní bránia mystické sily, dlhé roky podrývajúce základy), ktorá má byť mocenským pilierom gruzínskeho štátu, je úvahou o osudovom predznamenaní človeka, o cene odplaty za zradu viery a lásky (stotožňovaných s vernosťou vlasti), o pokání a vykúpení, nevyhnutných pre znovunastolenie harmónie a spravodlivosti. V pomalom tempe, s bohatým využitím symbolických ornamentov, metafor a umeleckých citácií vystihuje charakter gruzínskej kultúry, silno zakotvenej v národnej mytológii. Mravný pôdorys tvoria dva ľudské osudy: prvý z hrdinov na scestí nenájde cestu späť k osobnej cti, druhý ju objaví prostredníctvom poznania a pokánia. Príslušník dvora gruzínskeho vládcu Durmiškan zabudne na snúbenicu Vardo a výhodne sa ožení s vnučkou bohatého kupca Osmana-Agu, nomádskeho zbohatlíka, ktorý v mladosti zavraždil brutálneho gruzínskeho princa, ušiel do sveta, prijal moslimské vyznanie a svojím odrodilstvom predznamenal Durmiškanovu zradu - v opileckej vízii pri Durmiškanovej svadbe náhle uzrie, že jeho život sa doposiaľ uberal len v znamení zla; neskôr má očistný sen, v predtuche smrti rozdá svoj majetok, nechá sa pokrstiť a prihlási sa k vlasti. Nádeje národa sa v budúcej generácii sústredia na Durmiškanovho syna Zuraba, ktorý odčiní otcovu zradu a sebaobetovaním naplní proroctvo vešteckej Vardo: len keď sa nechá do hradieb Suramu zamurovať udatný mladík, bude pevnosť dostavaná a gruzínsky vládca si uchová nezávislosť pred útočným cárom. V hierarchickej kompozícii staticky snímaných obrazov sú zdrojom pohybu obradné gestá a pózy akoby prevzaté z perzských miniatúr či byzantských ikon, v ktorých rafinovanej jednoduchosti možno vytušiť k rozjímaniu inšpirujúci duchovný odkaz. Príbehy, sny, vízie, proroctvá, reminiscencie a rozprávkové symbolické scény sú členené do kapitol pomenovaných podľa postáv, dejísk či ľudských situácií a stavov (Rozhrešenie, Kajúcnosť, Opätovný hriech).